Założenie własnej działalności gospodarczej to bardzo ważna decyzja, którą podejmuje coraz więcej osób. Jednak często wiąże się z nią również wiele obaw, na przykład dotyczących formalności, których należy dopełnić. Okazuje się jednak, że proces nie jest skomplikowany. Osoby, które planują podjąć takie kroki, powinny pamiętać o kilku kwestiach. Od czego należy zacząć i jakie są niezbędne formalności do założenia działalności gospodarczej?

Forma prawna i forma opodatkowania firmy 

Jednym z pierwszych kroków, które należy podjąć, decydując się na rozpoczęcie działalności gospodarczej, jest wybór formy prawnej. Ma ona ogromne znaczenie w kontekście kosztów, które są związane z prowadzoną działalnością, opodatkowaniem czy sposobem rejestracji. Właśnie dlatego warto poświęcić trochę czasu na przeanalizowanie, która forma będzie najkorzystniejsza. Może to być: jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka akcyjna, spółka komandytowo-akcyjna albo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Kolejną kwestią jest wybór formy opodatkowania działalności. Wniosek CEIDG-1 należy złożyć do Urzędu Skarbowego wraz z wyborem formy opodatkowania. Wybierając odpowiednią formę, warto kierować się stawką podatkową, którą należy rozliczać dochód czy ewentualnymi ulgami, które będą przysługiwać przedsiębiorcy.

Wybór kodów PKD i rejestracja firmy 

Kolejnym krokiem niezbędnym do rozpoczęcia działalności gospodarczej jest wybór kodów PKD, które klasyfikują rodzaj prowadzonej działalności. Taka deklaracja jest niezwykle ważna, ponieważ dzięki niej przedsiębiorca może między innymi wystawiać faktury z tytułu prowadzonej działalności. Oprócz tego PKD stosuje się w statystyce, dokumentacji, ewidencji, rachunkowości czy rejestrach urzędowych.

Przedsiębiorcy już na etapie zakładania działalności gospodarczej powinni być świadomi, że mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Takie obowiązki często są zlecane biuru rachunkowemu. Zakładając działalność gospodarczą, warto zasięgnąć porady i dowiedzieć się, która forma będzie najkorzystniejsza. Po dopełnieniu opisanych formalności, należy zarejestrować firmę, składając wniosek do CEIDG oraz założyć konto bankowe i wyrobić pieczątkę firmową.

Kontakt

 

Posiadam certyfikat księgowy uprawniający do prowadzenia ksiąg rachunkowych wydany przez Ministra Finansów. Ukończyłam studia licencjackie z zakresu Rachunkowości i Finansów przedsiębiorstw w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu zdobywając dwie specjalności: Finanse i Rachunkowość oraz Finanse i Doradztwo Podatkowe. 

Oddział Bydgoszcz

 

ul. Juliana Prejsa 4,
85-796 Bydgoszcz.

tel.: 52 330 84 80
tel.: +48 515 852 108

Godziny pracy biura dla klientów:

- od godziny 8:00,
- do godziny 16:00.

Dobrcz

 

ul. Strzelce Górne Lipowa 10
86-022 Dobrcz

tel.: +48 515 852 108
NIP: 554-156-51-82

Przewiń do góry Przewiń

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.