Prowadzenie przedsiębiorstwa wiąże się z wieloma obowiązkami. Szczególnie wymagające bywają kwestie dotyczące kadr i płac. Właściciel każdej firmy zobowiązany jest do opłacania podatków. Podatkiem nazywamy bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy, które wynika z ustawy podatkowej. Podatki są świadczeniem nieodpłatnym, obowiązkowym i bezzwrotnym. Jakie podatki muszą płacić polscy przedsiębiorcy i ile wynoszą ich stawki?

Podatek dochodowy, czyli obowiązek każdego przedsiębiorcy

Najpopularniejszym podatkiem, który muszą płacić przedsiębiorcy, jest podatek dochodowy, ponieważ obowiązek jego opłacania jest każda firma, która osiąga przychody. Jego wysokość natomiast może być różna, dlatego że decyduje o niej zadeklarowana przez przedsiębiorcę forma opodatkowania. W myśl ustawy o podatku dochodowym można go rozliczać dwoma podstawowymi metodami, czyli według skali podatkowej, której oprocentowanie wynosi 17% albo 32% bądź rozliczając podatek liniowy, którego stała wartość wynosi 19%. Kolejną możliwością są tak zwane zryczałtowane formy opodatkowania, czyli ryczałt ewidencjonowany albo karta podatkowa.

Pozostałe podatki

Wielu przedsiębiorców musi opłacać również kilka innych podatków, dlatego prowadzenie ewidencji podatkowej firmy nie jest proste. Należą do nich:

• podatek od towarów i usług, czyli podatek VAT, który zwykle wynosi 23%, czasami jednak może to być również 8%, 5%, albo 0%,
  • podatek od czynności cywilnoprawnych, który dotyczy jedynie niektórych rodzajów transakcji, na przykład umów sprzedaży czy umów pożyczek i najczęściej wynosi 0,5% lub 2% wartości transakcji,
  • podatek od nieruchomości, czyli opłata za posiadane grunty, budynki i budowle, której wysokość określa gmina,
  • podatek od środków transportu, czyli ustalana przez gminę opłata dotycząca przedsiębiorców, którzy posiadają autobusy, samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i balastowe i naczepy,
  • opłata za korzystanie ze środowiska, która dotyczy takich przedsiębiorstw, które w wyniku swojej działalności składują odpady, pobierają wodę albo wprowadzają do powietrza gazy i pyły albo ścieki do ziemi lub wody.

Z uwagi na dynamicznie zmieniające się przepisy, warto powierzyć wykonywanie zadań dotyczących ewidencji podatkowej czy prowadzenia KPiR dla biura rachunkowego. Pozwoli to na terminowe i rzetelne wykonywanie niezbędnych prac związanych z księgowością oraz profesjonalną obsługę rachunkowo-księgową i kadrowo-płacową.

Posiadam certyfikat księgowy uprawniający do prowadzenia ksiąg rachunkowych wydany przez Ministra Finansów. Ukończyłam studia licencjackie z zakresu Rachunkowości i Finansów przedsiębiorstw w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu zdobywając dwie specjalności: Finanse i Rachunkowość oraz Finanse i Doradztwo Podatkowe.

Oddział Bydgoszcz

ul. Juliana Prejsa 4,
85-796 Bydgoszcz.

tel.: 52 330 84 80
tel.: +48 515 852 108

Godziny pracy biura dla klientów:

- od godziny 8:00,
- do godziny 16:00.

Dobrcz

ul. Strzelce Górne Lipowa 10
86-022 Dobrcz

tel.: +48 515 852 108
NIP: 554-156-51-82

Przewiń do góry Przewiń

Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.